maandag 9 februari 2015

Heerlijk gluten-en suikervrij lunchgerecht

                                                 
Bonen, noten en feta lunch!

Afgelopen week was ik op een gezondheidsbeurs met diƫtisten, pedicures, masseuses en zelfbenoemde voedingsdeskundigen. Het was een waar Walhalla voor iedereen die last had van de winterblues. Een kruidenthee hier, een verantwoorde bodylotion daar en een paar mooie nagels op de koop toe. Maar met name de masseuse had het verschrikkelijk druk, en ik heb vol bewondering gekeken hoe zij telkens weer de energie opbracht om nekken, ruggen, benen en voeten te masseren. Tjonge wat een energie kost dat werk. Petje af! Affijn, ik was op de beurs met mijn kookboek en was dus de hele dag door in gesprek met mensen over wat ze nu wel en niet eten. Wat opvalt is dat iedereen wel bezig is met het minderen van suiker en brood omdat foodgoeroes beweren dat het allemaal niet goed voor je is. In het geval van suiker kan ik daar prima in mee. De hoeveelheid suiker die fabrikanten in producten stoppen is echt hoog. Zelfs in de rookworst en vleeswaren zit suiker!! En laatst had ik bruine broodjes van Bakker Bart en brood van de Boni en merkte dat ook die ontzettend zoet waren.
En zoals overal wel suiker in zit, barsten veel producten ook van de gluten. Niet alleen brood, maar ook je cruesli, je cracker, ontbijtkoek, ontbijtreep, pasta, aardappelen enz. We krijgen er per dag veel meer van binnen dan de generaties voor ons en dus zijn al die toleranties wellicht niet zo'n heel raar verschijnsel. Hetzelfde geldt voor lactose. In heel veel producten zit melk en lactose als goedkope opvullen, dus ook dat krijg je veel meer binnen dan je beseft.
Tijd dus om eens een lunch te bedenken zonder suiker, lactose en gluten. En het is heel simpel.

Men neme:

1 blikje witte bonen, niet in een sausje, want daar zit geheid suiker in!
1 klein blikje jonge kapucijners
Je kunt natuurlijk ook gedroogde bonen nemen, maar die moet je dan wel een nachtje weken en daarna nog koken.
Stukje echte fetakaas, deze is namelijk altijd van geiten-of schapenkaas en niet van de koe. Let er op dat er Feta op de verpakking staat. De naam is namelijk beschermd en er liggen vooral neppers in de supermarktkoeling.
Een stronkje broccoli
1 handjevol cashewnoten
1 tl Vadouvan-kruiden, die van Jonnie Boer is echt heel lekker!

Bereiding
Kook de broccoli heel even in kokend water. Laat afkoelen en snijd in stukjes.
Snijd de kaas in stukjes.
Hussel de bonen, kaas en noten door elkaar.
Voeg de Vadouvan toe en roer nogmaals om.
Klaar is kees. Je hebt nu 2-3 porties.

Gezondheidswinst:

De bonen zorgen ervoor dat je geen hongergevoel krijgt. Ze hebben namelijk vetten in zich die traag door je bloedsuikerspiegel opgenomen worden.
Je hebt nu net zo veel eiwit binnengekregen als wanneer je vlees eet. Witte bonen bevatten zo'n 15 gram eiwit per blikje. En bonen bezitten ook nog eens veel vezels, ijzer, mangaan en Vit. B1.
De kapucijners zijn vooral leveranciers van Calcium.
De noten leveren je vooral Magnesium.
De Vadouvan is een Indiaas kruidenmengsel. Ik ben er dol op. Zo'n blikje van Jonnie Boer is wellicht wat duurder dan een kruidenpotje, maar vergeet niet dat er maar liefst 80 gram in zit ipv 35-40 gram die in de normale potjes zit!

En dan nog even praktisch:
Het fijne is dat je deze lunch ontzettend makkelijk in een bakje mee naar je werk neemt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten